پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 مرداد 1398 - 09:02

اهداف و نتایج نقش‌آفرینی رژیم صهیونیستی در خلیج فارس

با توجه به ضعف نیروی دریایی رژیم صهیونیستی، اعلام حضور اسرائیل اقدامی نمادین و تبلیغاتی است و در بهترین حالت ممکن، در قالب همکاری‌های اطلاعاتی صورت خواهد گرفت
کد خبر : 3667

پایگاه رهنما :

روز چهارشنبه «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در نشست کمیته دفاعی و امور خارجی کنست اعلام کرد تل آویو در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس مشارکت خواهد کرد. اعلام این موضع از سوی اسرائیل در حالی صورت میگیرد که تاکنون از این رژیم در هیچ ائتلاف نظامی در منطقه دعوت نشده بود. در مقابل ایران که با تلاش‌های آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس را در راستای تنش‌آفرینی در منطقه عنوان می‌کند به شدت نسبت به این موضع صهیونیست‌ها واکنش نشان داده و نسبت به عواقب این موضوع به رژیم صهیونیستی هشدار داده است.

اهداف رژیم صهیونیستی

مهمترین انگیزه آمریکا از پیشنهاد تشکیل ائتلاف دریایی، زمینه چینی برای ایجاد یک اجماع سیاسی و نظامی گسترده علیه ایران بود. این بزرگترین دغدغه دولت ترامپ از آغاز اعلام خروج از برجام تا کنون بوده است. بسیاری از کشور‌های کلیدی‌ای که آمریکا به دنبال دعوت از آن‌ها در ائتلاف دریایی بود مانند آلمان و ژاپن و بخشی از کشور‌های منطقه از شرکت در ائتلاف دریایی خودداری کردند. از آنجایی که خروج ترامپ از برجام و فشار بر ایران در راستای اهداف و منافع رژیم صهیونیستی بوده، این رژیم با دیدن شکست اعتبارآمریکا، در نهایت نتوانست سکوت استراتژیک خود را ادامه دهد و اعلام نمود در این ائتلاف شرکت میکند؛ بنابراین اولین هدف اسرائیل تقویت موضع آمریکا در حمایت‌های بی حدو حصر از این رژیم و بازیابی اعتبار ترامپ است.

با رصد اقدامات یک سال اخیر کاخ سفید، هم در داخل آمریکا و هم بسیاری از بازیگران جهانی به این نتیجه رسیدند که تیم ترامپ به دنبال تنش آفرینی عمدی در منطقه هستند. نمود‌های این مساله در کنگره آمریکا بازتاب خود را نشان داد به گونه‌ای که پس از سرنگونی هواپیمای گلوبال هاوک، اعضای کنگره در جلسه‌ای با عنوان «پاسخ به اقدام ایران» نسبت به گام‌های اشتباه آمریکا هشدار دادند. همچنین در متممی که ۱۲ ژوئیه/۲۱ تیر در کنگره ۲۵۱ نماینده به آن رای موافق دادند، تامین بودجه برای اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره را ممنوع اعلام شد. حمله هدفمند به کشتی ژاپنی برای ناکام گذاشتن سفر آبه شینزو به تهران نیز مزید بر علت شد و بتدریج کشور‌هایی مانند امارات در نیت آمریکا برای حفظ امنیت دریایی تردید کردند. از طرف دیگر اسرائیل که نظاره گر فعال تنش‌ها بود از نمایشی بودن حضور آمریکا ناخرسند بود و بی صبرانه منتظر درگیری کشور‌های عربی هم پیمان آمریکا با ایران در منطقه بود؛ به عنوان نمونه «زاخی هانگبی»، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل درپاسخ به سوالی در مورد احتیاط آمریکا در خلیج فارس در یک مصاحبه رادیویی گفت: دو سال است که اسرائیل تنها کشوری است که ایرانی‌ها را میکشد. این سخن هاکبی به منظور تبدیل تنش‌های نمایشی آمریکا و احتیاط متحدین عربی به درگیری‌های جدی با ایران ایراد شد؛ بنابراین هدف دوم اسرائیل از حضور در ائتلاف دریایی تحریک سایر کشور‌ها به درگیری‌های نظامی در خلیج فارس است.

هدف سوم اسرائیل این است قبل از خروج آمریکا از منطقه، روابط خود با کشور‌های عربی را عادی کند و به عنوان یک بازیگر قابل قبول حضور فعالی در منطقه پیدا کند. با روی کار آمدن ترامپ تلاش اسرائیل برای عادی سازی روابط با کشور‌های عربی دو چندان شد. نتانیاهو در مصاحبه‌ای که فوریه ۲۰۱۹ باشبکه خبری «خاداشوت» انجام داد در افشاگری آشکاری گفت: در یکسال گذشته به چهار کشور عربی سفر کرده ام و از سفر‌های بیشتر در آینده خبر داد. اسرائیل کاتس نیز پس از اعلام حضور در ائتلاف دریایی گفت: این تصمیم در راستای منافع اسرائیل در چارچوب «راهبرد مهار ایران» و تقویت روابط بین تل آویو و کشور‌های خلیج فارس صورت می‌گیرد. به دلیل اینکه کشور‌های عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل در معرض انتقاد هستند سیاست اسرائیل استفاده از ایران هراسی برای مشروعیت بخشی به افکار عمومی این کشور‌ها است؛ نتانیاهو در مصاحبه با «خاداشوت» صریحا به این مساله اعتراف کرد.

جهارمین هدف اسرائیل ایجاد مناطق نفوذ در اطراف ایران به تلافی نفوذ ایران در سوریه و لبنان است. وبگاه «عاروتص شوع» از قول لیبرمن وزیر دفاع سابق اسرائیل نوشت: «بزرگترین چالش، تلاش ایران برای محاصره ما در حالتی غافلگیرکننده است.» بنابراین یکی از راهبرد‌های چند سال اخیر رژیم صهیونیستی نفوذ در اطراف ایران است به گونه‌ای که تلاش میکند در جمهوری آذر باییجان، منطقه خود مختارکردستان عراق و اکنون نیز در خلیج نفوذ امنیتی پیدا کند.

نیروی دریایی و سوابق نفوذ رژیم صهیونیستی

مجموع تجهیزات دریایی اسرائیل ۶۵ فروند است که در رتبه ۳۷ جهان قرار گرفته است. این در حالی است که هیچ گونه ناوچه یا ناوشکنی در اختیار ندارد و فقط ۴ ناوچه سبک برای استفاده در آب‌های ساحلی خود دارد. نیروی دریایی اسرائیل در بهترین حالت ممکن میتواند عملیاتی محدود در اطراف سرزمین‌های اشغالی و دریای سرخ و مدیترانه داشته باشد. مهمترین تجهیزات آن ۶ زیردریایی کلاس دلفین آلمانی است که برای عملیات اطلاعاتی و پرتاب موشک‌های کروز با برد ۱۵۰۰ کیلومتر مورد استفاده قرار میگیرد. این زیردریایی‌ها کاملا توسط آلمان ساخته شده و به صورت رایگان در اختیار اسرائیل قرار گرفته شده است و بیشترین کاربرد آن بازدارندگی اتمی است؛ بنابراین نیروی دریایی اسرائیل دارای قدرت و تجهیزاتی نیست که بتواند حضور موثری در گشت دریایی و یک ائتلاف فراسرزمینی داشته باشد.

تیرماه سال ۱۳۸۸ و همزمان با افزایش تنش‌های ایران و اتحادیه اروپا، برخی رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند اسرائیل زیردریایی‌های دلفین را به مانوری درخلیج فارس میفرستد. برخی رسانه‌های عربی نیز در همان سال از پیوستن یکی از زیر دریایی‌های دلفین به ناوگان پنجم آمریکا در بحرین برای رصد فعالیت‌های ایران خبردادند. این زیردریایی‌ها از آسیب و رصد تجهیزات نظامی مصون نیستند. سال ۱۳۹۶ هفته نامه «کهنه سربازان آمریکا» فاش نمود یکی از این زیردریایی‌ها که در عملیات شناسایی و اطلاعاتی وارد آب‌های منطقه‌ای سوریه می‌شود توسط اژدر‌های سوریه منهدم شده است. با اوج گیری تنش‌ها در خلیج فارس، روزنامه تایمز اسرائیل به تلاش موساد در ارائه اطلاعاتی از دست داشتن ایران در انفجار‌های بندر فجیره امارات خبر داد در این گزارش گفته شد از اطلاعات افسر دریایی اسرائیل استفاده شده، اما به محل استقرار این افسران اسرائیلی اشاره‌ای نشد. اسفند ماه گذشته نتانیاهو ادعا کرد نیروی دریایی اسرائیل نقش موثری در جلوگیری از قاچاق نفت ایران دارد، اما در مجموع به نظر می‌رسد مقامات اسرائیلی تلاس میکنند قدرت نیروی دریایی این رژیم را بسیار بیشتر از توان واقعی آن بازنمایی کنند تا کشور‌های عربی منطقه را تشویق به همکاری دفاعی و نظامی دریایی با این رژیم نمایند.

بازدارندگی و اقتدار دریایی ایران

ایران به دلیل داشتن سواحل متعدد و دسته و پنجه نرم کردن با چالش‌های دریای و امنیت تنگه هرمز، نیروی دریایی را به عنوان یکی از راهبردی‌ترین نیرو‌ها ارتقا داده است به گونه‌ای که در سال‌های ۱۳۶۶ و ۶۷ در چند عملیات دریایی با نیروی دریایی آمریکا درگیر شدکه نهایتا آمریکا برای پایان دادن به بحران، هواپیمای مسافربری ایرباس ایران را با شلیک موشک از ناو ناو یواس‌اس وینسنس منهدم کرد. با توجه به قدرت دریایی ایران و اشراف نیروی دریایی بر آب‌های ساحلی و دریای سرزمینی، حضور تجهیزات دریایی اسرائیل علاوه بر آسیب پذیری نیروی‌های اسرائیلی باعث تهدید سایر نیرو‌های شرکت کننده در ائتلاف می‌شود، زیرا حضور صهیونیست‌ها در این ائتلاف خط قرمز ایران است. محمدجواد ظریف در توئیتی در این مورد نوشت: خلیج فارس اولویت امنیت ملی جمهوری اسلامی است و ایران برای خفظ امنیت خود تردید نمی‌کند. در ادامه پاسخ قاطع ایران به این موضع رژیم صهیونیستی، سخنگوی وزارت خارجه کشور چنین حضوری را تهدیدی آشکار خواند و گفت::مقابله با حضور صهیونیست‌ها در خلیج فارس حق ایران است. با توجه به تلاش‌های اخیر تهران در تنش زدایی و همکاری‌های امنیتی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس، انتظار نمی‌رود این کشور‌ها از حضور اسرائیل دراین ائتلاف استقبال کنند، چون اسرائیل نفتی را از خلیج فارس منتقل نمی‌کند و منافع مشروعی نیز در این منطقه ندارد بنابراین درک سو نیت اسرائیل برای این کشور‌ها دشوار نیست.

در رژیم‌های امنیت دسته جمعی، امنیت دریایی توسط کشور‌های ساحلی منطقه تامین میشود؛ در این راستا امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران در تماس تلفنی با وزرای دفاع کویت، قطر و عمان جهت تقویت همکاری‌های امنیتی و خنثی نمودن اقدامات تحریک آمیز اسرائیل در منطقه رایزنی کرد. موضع عجولانه اسرائیل باعث نتیجه‌ای معکوس برای اسرائیل و تقویت راهبردی ایران و مشروعیت حمله به مواضع این رژیم می‌شود. در این راستا عبدالباری عطوان طی یادداشتی در روزنامه رای الیوم در این مورد نوشت: سپاه پاسداران ایران ممکن است از این حضور اسرائیل در سیستم امنیتی و نظامی جدید استفاده کند تا به اهداف اسرائیلی در آب‌های خلیج فارس یا دریای سرخ حمله کند. در مجموع با توجه به ضعف نیروی دریایی رژیم صهیونیستی، اعلام حضور اسرائیل اقدامی نمادین و تبلیغاتی است و در بهترین حالت ممکن، در قالب همکاری‌های اطلاعاتی صورت خواهد گرفت. همچنین نتانیاهو تلاش میکند از بیان این مواضع جهت جلب حمایت راست‌های افراطی و تبلیغات انتخابات ۱۷ سپتامبر استفاده کند. برخی تحلیل گران عرب نظیر «الیف صباغ» و «نظیر مجلی» معتقدند نتانیاهو از تلاش‌های خود در عادی سازی روابط با کشور‌های عربی در این برهه از زمان برای پیروزی در انتخابات استفاده می‌کند. با توجه به تلاش روسیه، چین، اروپا و کشور‌های عمده مصرف کننده نفت برای جلوگیری از تنش در خلیج فارس، این اقدام تنش زای اسرائیل علاوه بر بی نتبجه بودن باعث کاهش اعتبار رژیم صهونیستی در بین کشور‌های منطقه و جهان می‌شود.
منبع: الوقت

ارسال نظرات